پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261959
گشت ارشاد مسئولان در دولت سيزدهم برخي از وزرا را هم از قطار دولت پياده کرد
تاریخ انتشار : 1402/09/17 13:30:20
نمایش : 296
امام جمعه فارسان گفت: خبر بازداشت مديرعامل شرکت چاي دبش و تعدادي از مسئولان و مديران در ماجراي فساد ۳ ميليارد دلاري، مصداقي بر فعاليت گشت ارشاد مسئولان در دولت سيزدهم؛ رويکردي که پيش از اين حتي برخي از وزرا را هم از قطار دولت پياده کرده بود.
حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر فارسان گفت: امروز ايران اسلامي در موقعيتي قرار دارد که دوست و دشمن دستاوردهايش را در حوزه‌هاي مختلف شگفت‌آور و انکارناپذير مي‌دانند. رهبر معظم انقلاب فهرست شاخص و درخشاني از اين حقيقت انکارناپذير را در بيانيه گام دوم بيان کرده‌اند.
 
وي تصريح کرد: اگر بي‌توجهي به شعارهاي انقلاب و غفلت از جريان انقلابي در برهه‌هايي از تاريخ چهل‌ساله نمي‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بي‌شک دستاوردهاي انقلاب از اين بسي بيشتر و کشور در مسير رسيدن به آرمان‌هاي بزرگ بسي جلوتر بود و بسياري از مشکلات کنوني وجود نمي‌داشت.
 
امام‌جمعه فارسان به آسيب‌شناسي روند کُند پيشرفت کشور اشاره داشت و بيان داشت: ضعف اعتقادي، بي‌انگيزگي و عدم خودباوري، ناکارآمدي و ناتواني علمي و تجربي برخي از مسئولين و مديران، عدم برخورداري برخي از متوليان از روحيه جهادي و انقلابي و در مجموع عدم توجه کافي به اصل شايسته‌سالاري، نقش‌آفريني‌هاي مخرب افراد نفوذي و بعضاً مافياي پنهان و آشکار قدرت و ثروت، پرداختن به معلول‌ها به‌جاي علت‌هاي اصلي و کشف ريشه‌ بروز مشکلات،
 
وي اظهار داشت: مثلاً بسياري براي رفع ناهنجاري‌هاي اخلاقي در جامعه و يا حل مسئله حجاب و عفاف صرفاً بر راه‌کارهايي مانند امربه‌معروف و نهي از منکر و برگزاري جلسات ارشادي يا برخورد قهرآميز که اتفاقاً در بسياري از موارد اجتناب‌ناپذير هم هستند اصرار دارند، اما به‌رغم تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب، چندان در پي اصلاح نظام تعليم و تربيت به معناي واقعي آن و در جهت تربيت افراد متخصص و درعين‌حال مؤمن، متعهد و اخلاق‌مداري نيستيم و لذا از سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش، تنها آن بخش از سند که بيشتر جنبه مادي دارد يعني طرح رتبه‌بندي، پيگيري شده است.
 
حجت‌الاسلام محسن ملک پور به کشف فساد چاي هم اشاره‌اي داشت و گفت: يک‌بار ديگر خبر فسادي بزرگ جامعه را تحت تأثير خود قرارداد؛ مبلغ هنگفت ۳ ميليارد دلار هر ذهني را معطوف به خود مي‌کند که مگر نياز کشور در حوزه چاي چقدر است که تنها سهم يک شرکت اين ميزان تخصيص ارز باشد. البته در مذمت فساد در هرزماني که رخ دهد شکي نيست اما شايسته است به چند نکته مهم درباره خبر فساد شرکت چاي دبش توجه کرد.
 
وي افزود: فساد - کم يا زياد- در شان نظام اسلامي نيست و تبعات منفي آن‌که کاهش اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي نظام است، براي اصل نظام مي‌ماند؛ بنابراين تشديد مباحثات جناحي و سياسي نه‌تنها مشکل را نمي‌کاهد بلکه مردم را ناراحت‌تر خواهد کرد.
 
وي تصريح کرد: نحوه مواجهه با فساد بايد موردتوجه قرار گيرد؛ اينکه حکومت و دستگاه اجرايي کشور چگونه با فساد برخورد مي‌کند؟ آيا خود سعي دارد با چشم‌پوشي و عبور از کنار دست‌درازي به بيت‌المال عبور کند يا بيم انگ خوردن و شايد در مظان‌ اتهام قرار گرفتن را به جان مي‌خرد و دست شياد را از جيب مردم کوتاه مي‌کند؟دولت سيزدهم در اين دو سال و چند ماه نشان داده که همواره راه دوم را انتخاب مي‌کند و همت خود را صرف کشف و مقابله با فساد مي‌کند.
 
وي اظهار داشت: در خصوص فساد چاي دبش و پرونده تخصيص عجيب ارز به اين کارخانه، دستور پيگيري ويژه از سوي معاون اول دولت صادرشده و دست بر قضا وزارت اطلاعات به‌عنوان ضابط وارد کارشده و فرايند مقابله با فساد را پيگيري کرده است. از آغاز به کار دولت فعلي و حتي در ايام انتخابات، سيد ابراهيم رئيسي از گشت ارشاد مديران سخن گفت و غلامحسين محسني اژه‌اي در کسوت رئيس دستگاه قضا از سوت‌زني و افشاي فساد حمايت کرد.
 
امام‌جمعه فارسان گفت: خبر بازداشت مديرعامل شرکت چاي دبش و تعدادي از مسئولان و مديران در ماجراي اين فساد ۳ ميليارد دلاري، از همين جنس بود و مصداقي ديگر بر فعاليت گشت ارشاد مسئولان در دولت سيزدهم؛ رويکردي که پيش از اين حتي برخي از وزرا را هم از قطار دولت پياده کرده بود.
 
وي افزود: در اين ميان برخي افراد که پيش‌تر در برابر برخي فسادهايي که در زمان زمامداري دوستانشان برملا مي‌شد سکوت مي‌کردند، امروز در نقش دايه دلسوزتر از مادر سعي دارند خود را دلسوز خزانه بيت‌المال نشان دهند.

وي عنوان داشت: مسلماً حافظه مردم ايران برخلاف تصور آن‌ها اين‌قدر محدود نيست که ماجراي واردات سنگ‌پا با ارز دولتي را فراموش کرده باشد. برخي افراد که سعي دارند اذهان عمومي را منحرف کنند تا کسي نسبت به زمان وقوع فساد چاي دبش سؤال نکند و نگويد چرا در کنار تخصيص ارز چاي موردنياز کشور براي ۲ سال ونيم، ۷ ماه هم انحصار واردات به اين شرکت واگذار شد، به اين سؤال نماينده مجلس در سال ۹۷ پاسخ دهند که تخصيص ارز دولتي براي واردات ۱۳ هزار کيلو سنگ‌پا براي چه بوده است.
 
حجت‌الاسلام ملک پور بيان داشت: کشف فساد و قطع يد سارقان بيت‌المال قطعاً اتفاق مثبتي است اما جنجال‌سازي‌ و ايجاد حاشيه براي دولت شايد يک علت ديگر هم داشته باشد؛ اينکه برخي ممکن است در هراس باشند که مبادا فسادهاي ديگري مربوط به دوره دوستانشان برملا و کار برايشان از اين هم سخت‌تر شود.
 
وي افزود: مي‌ماند يک سؤال و توقع؛ اين‌که اگرچه دولت سيزدهم عملاً از شهريور ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد و تا استقرار دولت نيز شش ماه بعد نيز نمي‌توانست چندان بر همه اجزاء فعاليت‌هاي وزارتخانه‌ها اشراف پيدا کند اما سؤال اينجاست که چرا در سال ۱۴۰۱ اين روند خلاف و تخلف سنگين ادامه يافته است؟ آيا اين به معناي ضعف نظارت دولت و نهادهاي ناظر نيست؟ آيا دولت، براي جلوگيري از فساد در منافذ ديگري شبيه کالاي چاي- مانند وارادت گوشت و گندم و ...- تمهيدات لازم را انديشيده است؟‌
 
انتهاي پيام/590پ
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html